Vanuit de Randstad op cultuursafari naar de Achterhoek
In opdracht van Stichting Achterhoek Toerisme zijn in samenwerking met Taco Dibbits, directeur van het Rijksmuseum in Amsterdam, vier Randstedelingen uitgenodigd om vanuit Amsterdam naar de Achterhoek te komen om zich daar te laten verrassen door het culturele aanbod.
Bij de Achterhoek denkt men aan rust, ruimte en natuur. De Achterhoek is dé plek om lekker te fietsen of te wandelen door het alom geprezen coulisselandschap. Maar de regio heeft zoveel meer te bieden. Het bruist er van de cultuur. Zo vind je er eeuwenoude kastelen en landgoederen, historische stadjes met voortreffelijke horeca én hele interessante musea.
Om de Achterhoek als culturele trekpleister op de kaart te zetten is Stichting Achterhoek Toerisme in 2015 de campagne gestart ‘Musea in de Achterhoek’. Een unieke samenwerking tussen de Achterhoekse musea, waarbij inmiddels 29 deelnemers hun krachten bundelen. De musea worden door de campagne regionaal maar vooral landelijk onder de aandacht gebracht. De bezoekersaantallen bij de Achterhoekse musea zijn de afgelopen jaren vors gestegen mede door de komst van nieuwe grote publiektrekkers zoals Museum MORE in Gorssel, Museum MORE – Kasteel Ruurlo, Museum Villa Mondriaan in Winterswijk en de vernieuwde Musea Zutphen. Uit recent onderzoek door ZKA Leisure Consultants blijkt dat de bezoekersaantallen van de Achterhoekse musea in 2017 67% zijn gestegen ten opzichte van 2016.
In het kader van de campagne Musea in de Achterhoek heeft Stichting Achterhoek Toerisme een promotievideo laten maken waarvoor twee stellen uit de Randstad werden gevraagd om het culturele aanbod van de Achterhoek te komen verkennen. Deze film is tot stand gekomen in samenwerking met Taco Dibbits, directeur van het Rijksmuseum. In de film nodigt Taco Dibbits de twee stellen uit op cultuursafari naar de Achterhoek te gaan. Onderweg praat hij ze als hun digitale gids bij via de I-pad. Benieuwd hoe zij de dag hebben beleefd? Bekijk de film op www.musea-achterhoek.nl.