Texelstroom is zuiniger, schoner en duurzamer dan al haar voorgangers
Met een uitdagende prognose op zak -waarin aangegeven wordt dat de vraag naar vervoer van en naar Texel tot 2040 verder zal toenemen- en een naderende vervangingstermijn voor het schip Schulpengat, hadden de Texelaars in 2010 hun pijlen gericht op een innovatief nieuw vlaggenschip. De doelstelling; een zuinige, schone en duurzame connectie tussen Texel en het vaste land, zowel technisch als qua beleving aan boord met behoud van een betaalbaar tarief voor de overtocht. Een doelstelling die heeft geleid tot een succesvolle samenwerking tussen de Koninklijke NV Texelse Eigen Stoomboot Onderneming (TESO), naval architect en projectbureau C-Job (Hoofddorp) en ontwerpstudio Vripack (Sneek).
Zeer innovatief
Het resultaat; de nieuwe Texelstroom, uitgerust met de meest vernieuwende technologische ontwikkelingen en innovaties waaronder; een T-vormig grootspant wat zorgt voor 14% meer autocapaciteit aan boord, een CNG/Diesel Hybride voorstuwing waardoor het schip vele malen (kosten)efficiënter en dus milieuvriendelijker vaart en een volledig op het eiland geïnspireerde interieur- en exterieurbeleving van hoogwaardige kwaliteit. Met de verwerving van dit schip wil de Texelse veerdienst onder meer bijdragen aan het behoud van de natuurlijke rijkdom van het aantrekkelijke, doch kwetsbare vaargebied de Waddenzee. De veerboten van TESO varen dagelijks door dit dynamische gebied, waaraan de status van Werelderfgoed is toegekend.
Verantwoord naar de overkant
Naast het waarborgen van een betrouwbare verbinding met voldoende vervoerscapaciteit heeft TESO nadrukkelijk geïnvesteerd in het verlagen van het toekomstige energieverbruik. Daarom is er gekozen voor een opmerkelijke combinatie van een hoofdmotor op aardgas onder druk (CNG – geleverd door Pit Point clean fuels), die de elektrisch aangedreven roerpropellers van vermogen voorziet, plus 462 zonnepanelen en een grote batterijpakketten (die tevens gevoed zullen worden d.m.v. groene walstroom) met daarnaast dieselgeneratoren. Vooral het varen op gas (CNG) in combinatie met het gebruik van batterijen is innovatief en nooit eerder vertoond op deze schaal. Het geheel draagt bij aan een schone, zuinige en dus (kosten)efficiënte overtocht doordat op de meest efficiënte wijze “peak-shaving” wordt toegepast. Zo zal dankzij het gebruik van gas de CO2 uitstoot met 20% dalen en zal er geen sprake meer zijn van roetuitstoot (100% reductie). De beoogde uitkomst is dat hierdoor het brandstofverbruik en dus ook de brandstofkosten van de Texelstroom relatief laag zullen zijn, wat niet alleen ten goede komt aan het milieu maar wat tevens goed is voor het behoud van de lage tarieven voor de overtocht. Klik hier voor informatie.