Stijldansen
Inmiddels kan ik er vrij over praten: Blogs4Travel is overgenomen door RED online marketing. Ik ben enorm trots en blij dat ik het nu gewoon kan vertellen. Het afgelopen jaar werkte ik al intensiever met Roy en zijn club in Utrecht. Dit beviel over en weer zo goed, dat we hebben besloten samen verder te gaan. Ik ben echt apetrots op de samenwerking en ook over hoe we tot dit punt zijn gekomen. Aangezien je in een persbericht slechts de mooie woorden leest, wil ik graag ook de achterkant van die mooie woorden laten zien.
Uiteraard is dit voor de klanten van beide bedrijven een meerwaarde, omdat er veel kruisbestuivingen zijn. Zo versterkt RED zijn positie op het gebied van SEO (beter organisch vindbaar worden in Google) en SMA (social media advertising) en kan ik mijn huidige en toekomstige klanten beter bedienen met een kwalitatief hogere en meer diverse dienstverlening.
Tot zover het promotiepraatje, want waarom gaan bedrijven samen verder en wanneer doe je een overname en wanneer juist niet? En wat is het juiste moment om je bedrijf te verkopen? Juist nu de huidige recreatie markt wordt overspoeld met berichten van fusies en overnames ga je je misschien afvragen: mis ik de boot en wanneer is dit interessant voor mij?
Ik wil je daarom meenemen waarom voor mij deze stap op het juiste moment kwam. Uiteraard is het belangrijkste dat de markt op dit moment erg in beweging is. Hierdoor komen bepaalde zaken in een stroomversnelling en zie je zaken helderder dan hiervoor.
Los van de marktomstandigheden spelen voor mij persoonlijk altijd 3 dingen mee als ik kijk naar dit soort zaken die ik kan definiëren als inhoud, vorm en relatie.
Allereerst de relatie. Ik kende de mensen binnen RED goed en hier zag ik mijzelf wel werken. Roy is een autoriteit in onze markt en ook Corné en Lotte staan goed aangeschreven. Ook speelde mee dat ik 2 jaar geleden met RED mee ben geweest naar Dublin op een persreis. Dit was zo gaaf en hier heb ik zulke goede herinneringen aan dat ik dit automatisch koppel aan RED.
Ook de vorm is belangrijk. Ik ben zelf zeker een zakenman, maar niet ‘at all costs’. Kortom: ik moet in mijn bedrijven en werkzaamheden altijd wel de fun-factor zien. Natuurlijk moet er geld worden verdiend en doelstellingen worden gehaald, maar de basis is toch de passie voor het vakgebied. Ik heb bovendien kunnen zien hoe ze binnen RED met medewerkers omgaan, wat de omgangsvormen zijn en of dit bij mij past. Toen ik vorig jaar een dag op projectbasis in Utrecht was, kwam ik enthousiast thuis en zei mijn vrouw zelfs: “Dat klinkt als een leuk bedrijf, zou je zoiets niet eens vaker moeten doen?”
Ten slotte de inhoud: de basis van de deal moet natuurlijk goed zitten. In dit geval was het geen complete overname waarbij ik afstand deed van mijn bedrijf, maar ben ik meegegaan in de deal om samen 1 team te vormen. Verder was het geen complexe overname als je het hebt over aantal FTE’s, klantenportfolio en een pand. Voor een complete bedrijfsovername zou ik me altijd laten bijstaan door goede specialisten. Een overname of fusie is niet niets. Zorg altijd dat je er weloverwogen en met voorbereiding aan begint, laat je niet gek maken door je omgeving en volg je gevoel. Immers: de prijs is niet altijd leidend. Ook belangrijk: leef je in de rol van de tegenpartij. Het is soms net stijldansen, waarbij je écht met z’n tweeën het juiste danstempo moet vinden.