Simpele service
Natuurlijk ben ik afgelopen zomer ook op vakantie geweest. Toen viel mij op dat sommige simpele servicezaken nog steeds niet goed geregeld zijn. Terwijl ze vaak zo gemakkelijk zijn op te lossen. Neem nou bijvoorbeeld mijn (en ieders) groeiende behoefte aan stopcontacten in mijn accommodatie. De gemiddelde Nederlander heeft tegenwoordig heel wat apparatuur om op te laden. Van je GSM tot een eclectische tandenborstel, een iPad, een videocamera enz. Toch is het aantal stopcontacten in hotelkamers echt belabberd. Met moeite vind je er één. Gelukkig draag ik in mijn bagage tegenwoordig een stekkerdoos zodat het ene vaak spaarzaam (en moeilijk te vinden stopcontact) optimaal benut kan worden. Maar waarom is dit niet goed geregeld op voorhand? Het volgende probleem is de wifi. Voor mij (en de nog jongere generatie) een basis levensbehoefte. Als je wifi aanbiedt doe het dan goed. Of communiceer dat je geen wifi hebt op jouw bedrijf. Vervolgens laten veel accomodatieverschaffers de kans liggen om goede relevante informatie over hun omgeving aan te beiden. Wat kan ik zien en doen? Welke restaurant is het best bewaarde geheim… Probeer eens meer dan alleen dat commerciële folderrek aan te bieden. Persoonlijk en op maat info, dat is de toegevoegde waarde die u kan leveren aan uw gasten. Heeft u een zwembad, zorg voor genoeg ligbedden om dit zwembad. Dit voorkomt het bekende handdoek leggen in de vroeg ochtend. Schaduw kan ook een basisbehoefte zijn. Zijn er voldoende parasols?
Allemaal simpele zaken die als u zelf eens een gast zou zijn op uw eigen bedrijf ook zou missen. Kortom, mijn advies aan u. Ga eens door u bedrijf als gast of vraag een mystery guest eens een bezoek aan uw bedrijf te brengen. Ik doe dit regelmatig voor ondernemers en er komen soms simpele maar zeer effectieve verbeteringen uit. Ik noem dat ‘pietje precies’. Meer weten? Kijk op mijn site: www.vrijetijdkennis.nl.