Ouderen ‘digivaardig’
Deze keer gaat mijn bijdrage over een andere belangrijke branche in Zeeland, namelijk de ouderenzorg. De dienstverlening van bedrijven, overheid en vooral de zorg verloopt steeds vaker via internet. Voor de oudere leeftijdsgroep vormt dat soms best een obstakel. Zorgorganisaties in Zeeland willen de digitale drempel verlagen voor ouderen en zoeken daarvoor onze samenwerking. Beleidsadviseurs binnen de zorg zien al langer dat de digitale participatie van ouderen steeds belangrijker wordt. “Er komt zeer binnenkort een tijd dat we onze bankzaken of belastingaangifte alleen nog maar online kunnen regelen”. Ook in de zorg gaat die verschuiving plaatsvinden. Je kunt hierbij denken aan beeldschermzorg met de huisarts of de thuiszorg. We zien dit trouwens ook al in de praktijk binnen een aantal Zeeuwse zorg recreatie locaties. Daarom wil men de cliënten nu al op voorbereiden door ze digitaal vaardig te maken. De eerste stap hebben we nu weten te zetten. Zorg cliënten kunnen met een speciaal “zorgpakket’ beginnen aan hun digitale reis. Ook is er een tablet inbegrepen in het pakket. Deze digitale vorming gaat echter niet vanzelf. De manier waarop dit stand is gekomen is echt een samenspel van verschillende partijen die allemaal hetzelfde doel hebben, namelijk: alle (oudere) inwoners van (in dit geval Hulst) ondersteunen in hun digitale ontdekkingsreis. De opzet was eenvoudig: samen met welzijnsorganisatie “Hulst voor Elkaar” hebben wij de ouderen uit dat netwerk benaderd en informatiebijeenkomsten georganiseerd. Vervolgens is er voor het project subsidie aangevraagd bij de Rabobank Zeeuws-Vlaanderen. Vanaf het moment dat die door de bank is verleend, levert DELTA iPads en modems tegen een actie tarief en zorgt voor de installatie bij alle gebruikers. Tot slot is de landelijke Stichting SeniorWeb ingehuurd voor de scholing (tabletcafés) in het gebruik van de tablets.”
Eerdere ervaringen hebben geleerd dat deelnemers eerst goed vertrouwd moeten zijn met een apparaat zoals een tablet voordat je allerlei functies kunt aanbieden. “Daarom zorgen we voor intensieve begeleiding. Ook ondersteunen we de mensen bij de installatie. En de tabletcafés van SeniorWeb bestaan uit maximaal zes personen zodat er voor iedereen voldoende aandacht is.” Tijdens de tabletcafés leren de deelnemers onder meer hoe ze kunnen e-mailen en informatie opzoeken op internet. Wanneer de zes standaard sessies in de tabletcafés zijn afgelopen, kunnen de deelnemers wekelijks terecht bij de vrijwilligers van de internetcafé’s om te blijven oefenen. Juist doordat ze de tablet nu wekelijks gebruiken is de kans dat de tablet in een lade van een kast verdwijnt veel minder groot. Tegelijkertijd is de stap naar online en de eigen zaken regelen ook veel kleiner geworden.
De reacties en ervaringen zijn zeer positief, zowel vanuit de ouderen als vanuit de zorgverleners. Ook maken de ouderen nu al graag gebruik van een groot aantal toepassing. Vooral de “patience” app is erg populair. Nu de basisvaardigheden van de tablet onder de knie zijn is de opstap naar meer specialistische toepassing een stuk makkelijker. De eerste pilots vanuit deze groep met beeldcontact tussen huisarts en patiënt zijn ook zeer goed verlopen. Al met al zijn we trots op het resultaat en blij dat we ons spreekwoordelijke steentje hieraan mochten bijdragen. Ben benieuwd wat we nog allemaal voor moois gaan meemaken.