Media…
De media spelen een belangrijke rol in ons huidige leven. Het medialandschap is echter sterk aan het veranderen. De publieke omroepen staan onder druk. Kranten worden overgenomen en regionale omroepen worden gedwongen om samen te werken. Voeg daarbij de next generation die meer bezig is met vloggers (bloggers op YouTube) Instagram, SnapChat of Facebook en je ziet dat ook hier veel trends gaande zijn. Wat moet u daar nu als ondernemer mee? U moet voorbereid zijn op omgang met deze media. Want ook u kan ineens nieuws worden of zelf nieuws maken. Vanuit uit mijn jarenlange ervaring in de omgang met media (ooit was ik woordvoerder voor meer dan 20 leisurebedrijven) kan ik u een aantal tips geven. Tip 1 is: verdiep u in het medialandschap. Wat zijn belangrijke media voor uw doelgroep en uw regio (denk aan omwonenden)? Zorg dat u een lijstje heeft van deze media dan kunt in plaats van passief actief de media benaderen. Tip 2 is: zorg dat u voorbereid bent op de komst van, en contact met, media. Kortom, denk goed na over wie de media te woord mag en kan staan. Tip 3 gaat over hoe u een verhaal vertelt. Het is erg van belang om de vorm van het medium te kennen waar u mee in contact staat. Is het een snel medium dan moet u de boodschap kort en krachtig brengen. Is het een kwaliteitskrant dan kunt u een genuanceerd verhaal vertellen. Tip 4 gaat over uw rol in het medialandschap. U beschikt zelf ook over mogelijkheden om ‘media’ te spelen. U kunt berichten plaatsen op uw eigen site, eigen twitter, mogelijk eigen YouTube-kanaal. Vergeet u eigen personeel en mogelijk andere stakeholders niet te informeren. Niets is vervelender dan dat zij iets in de media horen, lezen of zien, in plaats om het ‘uit eerste hand’ van u te weten. De laatste tip is monitor de media. Wat wordt er over u gezegd en geschreven? Hiervoor zijn inmiddels handige tools op de markt. Eén ding wens ik u niet toe. Mocht u ooit een crisis meemaken op uw bedrijf (wisselend van een verdrinkingsgeval tot legionella in het sanitair) dan weet u zeker dat u met media te maken krijgt. Naast het handelen van de crisis heeft u dan altijd 1 persoon nodig die de mediacontacten op zich neemt. Ik kan u uit ervaring vertellen dat het onderhouden van deze contacten een dagtaak kan zijn! Mocht u zelf niet sterk zijn in de omgang met de media. Huur dan een expert in.
Ik wens u veel positieve media-aandacht toe.