Marktsentiment
Wij kunnen er niet om heen, wat bedoelen we daarmee? Onze branche wordt bepaald door marktsentiment veelal ingegeven door de (sociale) media die smult van de verhalen in onze branche. Voor u als ondernemer is dit zeker merkbaar in de exploitatie. Wat verwachten we van het weer, hoeveel ruimte is er nog voor de gewone kampeerder, hoe eerlijk wordt het geld verdiend in onze branche en, last but not least, de reviews van gasten die overal en lang vindbaar zijn. Wij moeten er mee handelen en soms ons eigen nieuws maar maken. Dat wil zeggen een tegengeluid bieden.
Dat geldt ook voor onze bemiddelingspraktijk de makelaardij. Mensen en media willen graag horen hoe de markt in recreatiebedrijven ervoor staat. Wij lezen uiteraard de verhalen, maar zijn als grote speler in de markt wellicht één van de weinigen die het echte verhaal kennen. Als wij naar onze eigen praktijk kijken kunnen we alleen maar concluderen dat de markt onverminderd goed is. Het aantal transactie zal het niveau van vorig jaar overstijgen. Het verhaal kent natuurlijk altijd twee kanten zo ook bij ons.
Wij zien dat de grote nationale concerns aan het consolideren zijn en proberen hun imago als vakantieaanbieder terug te vinden. Wij zien veel nieuwe instromers als ontwikkelpartij, veelal personen die hun strepen hebben verdiend bij de grote concerns. Daarnaast zien we een terugtrekkende beweging van de box 3 investeerders, dit vanwege het feit dat het belastbaar rendement onder druk staat door toekomstige -maar nog geen zekere- maatregelen van de overheid. U moet dan denken aan een vermogensrendementsheffing waar waardeontwikkeling ook belast zal gaan worden. Dit geldt niet voor beleggers in een BV (zakelijk) en deze zijn onverminderd enthousiast over onze branche. We zien ook veel bedrijven die zich gaan focussen op de combinatie verblijfsrecreatie en dagrecreatie, dit gaat een stap verder dan de thematisering die we kennen vanuit het verleden: de combinatie van een dag gast ontvangen in een pretparkachtige setting met overnachtingsmogelijkheden. De grote internationale concerns waren begin dit jaar wat afwachtend omdat de boekingen gelet op het weer achterbleven. De wind is echter duidelijk gedraaid en men is weer volop aan het zoeken naar de parels in het toeristisch product. Schaalgrootte is daarbij wel van belang bedrijven boven de 300 eenheden komen hiervoor in aanmerking. Ook in het traditionele familiebedrijf is de markt goed met veel nieuwe instromers.
De rol van de makelaar blijft hierbij van cruciaal belang hij of zij kent de markt en de verschillende marktsegmenten als geen ander. Wij zijn in ieder geval trots dat wij in een branche mogen werken die één van onze economische pijlers is.