Koekhappen
Het aantal accommodaties in de verblijfsrecreatie stijgt nog steeds. Dit jaar met maar liefst een stijging van + 9,4% met een totaal aantal slaapplaatsen van 295.000. Hier noteren wij een stijging ten opzichte van 2013 van + 1,5%. De meeting van het CBS wordt deels vertekend doordat nu ook de accommodaties worden meegeteld tussen 10 en 20 slaapplaatsen. De groei wordt daarnaast gerealiseerd door toename van het aantal parken en de omzetting van kampeerplaatsen naar verhuurobjecten. Per saldo groei, maar dat betekent dat de ‘recreatiekoek’ 2,85 miljard (waarvan 1,03miljard aan korte vakanties) verdeeld wordt over nog meer accommodaties/slaapplaatsen. Zeker in de verblijfsrecreatie met een redelijke constante omzet blijft het dus koekhappen. Logisch dat de druk op prijzen ontstaan want de consument heeft genoeg te kiezen. De volumegast bepaald op prijs maar de belevingsgast op kwaliteit. Alle reden om prijs-kwaliteitsverhouding goed te bewaken en het gastvrijheidsproduct niet ten grabbel te gooien.
Ontzorgen
Wij kennen in de verblijfsrecreatie veel middelgrote en kleine recreatiebedrijven. De vakantieketens pakken een groot deel van de markt maar moeten steeds meer hun best doen om het de gast naar hun zin te maken. Dat betekent veel investering in fun en beleving, maar of dat altijd rendeert, is een groot vraagteken. Technologische oplossingen worden onpersoonlijker en alleen de grote bedrijven zijn in staat deze te financieren. Een slimme app kan zeker helpen maar zonder snelle persoonlijke service wordt het al snel een ‘broodje aap’. Een sterke binding met de gast en de gast met de omgeving is de basis van succesvol gastvrij ondernemen, want dan ontzorgt u uw klanten en kunt u smaakvol koekhappen!
Marketing
Digitale oriëntatie moet vooral gericht zijn op inspiratie. Er zijn duizenden apps, sites en digitale diensten. Maar als u de digi-consument niet alert kun boeien of bedienen komt de boodschap ook niet over. Start daarom ook bij uw bestaande gasten en vraag waarom zij kiezen voor uw bedrijf? Tevreden gasten vertellen u alles wat u wilt weten en dat helpt u concreet verder naast het gastheerschap in de digi-benadering. Het aantal volgers op ons twitter account ‘twitter.com/rekreavakkrant’ stijgt verder. Inmiddels hebben wij de grens van 2.575 zakelijke volgers overschreden. Wie volgt? Op naar de volgende mijlpaal 3.000 zakelijke volgers. Meldt u ook aan! De RekreaVakkrant-site en twitter geven u dan dagelijks de meest actuele informatie in de recreatiemarkt.