Kerncijfers

voorvoord-jan
Jan W. Olthof Uitgever

In 2013 zijn 35,6 miljoen vakanties geboekt. (3% minder dan in 2012) 49,2% waren binnenlandse vakanties. Hiervan zijn ca. 36% korte vakanties (minder dan 4 overnachtingen) ten opzichte van 2012, een afname van 7,5%. Doordat de lange vakanties qua verblijfsduur toenamen is het aantal overnachtingen licht gestegen +0,7%. Daarmee blijft de recreatiemarkt een redelijk stabiele markt waar groei alleen mogelijk is door schaalvergroting door middel van fusie en overname. Door de blijvende druk op de prijzen, vooral veroorzaakt door last minute acties, worden marges verder uitgehold. Strategisch gezien een slechte ontwikkeling want vet op de botten is noodzakelijk om te overleven in een sterk veranderende recreatiemarkt.

Uitdaging
Prijs-kwaliteitverhouding en daarmee het personeel gaan de doorslag geven. Consumenten willen waar voor hun geld en niet achteraf verrast worden. Transparantie is daarbij uiterst belangrijk om een goed product te bieden tegen een acceptabele prijs. Samenwerking met uw omgeving is daarbij meer dan noodzakelijk met een product- en dienstenaanbod dat is gefocust op gasvrijheid. Toegepaste technologie gericht op ontzorgen moet de dienstverlening helpen uw gasten optimaal te bedienen. Dus terug naar de oorsprong van gastheerschap met de moderne techniek van vandaag. 

Trends
Consument wil open en eerlijke communicatie. Vertel wat gasten kunnen verwachten op uw bedrijf en maak het zichtbaar op internet. Uw gasten verwachten overal gratis mobiel internet, ook op uw park, camping of dagrecreatie. Onderscheidend vermogen wordt steeds belangrijker in een verzadigde recreatiemarkt. Tevreden gasten bieden u online netwerken als Facebook om ervaringen uit te wisselen. Zorg voor verrassende ontwikkelingen op uw bedrijf, die online beschikbaar zijn. Deel het met uw gasten en zorg voor een hoog knuffelgehalte eerlijk en puur. Het Europees toerisme groeit. 12,7 miljoen buitenlandse gasten zorgen voor 31,7 miljoen overnachtingen. Hiervan is 42% op parken en campings gerealiseerd. Het aantal vakanties van Duitsers naar Nederland groeide met 9% in 2013 en de marktpotentie blijft groot. Het aantal campers stijgt hierbij gestaag. Kortom verruim uw ondernemersblik zowel online als offline.

Marketing
Het aantal volgers op ons twitter account ‘twitter.com/rekreavakkrant’ stijgt verder. Inmiddels hebben wij de grens van 2.500 zakelijke volgers overschreden. Wie volgt? Op naar de volgende mijlpaal 3.000 zakelijke volgers. Meldt u ook aan! De RekreaVakkrant-site en twitter geven u dan dagelijks de meest actuele informatie in de recreatiemarkt.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *