Kampeerplaatsen in de buurt vanaf nu te reserveren via De Buurtcamping

De zomervakantie staat voor de deur en dat betekent dat veel Nederlanders de kampeerspullen bijeen zoeken. Om gezellig te kamperen hoeven zij niet ver te reizen; tijdens de vierde editie van De Buurtcamping zetten stadbewoners door heel Nederland hun tenten op in het stadspark. Het jonge initiatief vond in 2013 voor het eerst plaats in Amsterdam. Deze zomer veranderen maar liefst negen stadsparken in vier steden in een kampeerterrein. Het startschot wordt gegeven op 8 juli in Utrecht, een weekend later volgen Amsterdam, Haarlem en Tilburg. Een kampeerplaats kan vanaf vandaag gereserveerd worden via de online campingwinkel.

Yoga en graffiti workshop met de buren
Bonte avond, een grote barbecue, yoga, de campingstoelendans, een verhalenspeurtocht, zangles, kinderbingo en een graffiti workshop. Slechts een kleine greep uit de vele activiteiten die in het tweede en derde weekend van juli georganiseerd worden op de verschillende Buurtcampings. Vrijwilligers en bezoekers bepalen samen wat er op de verschillende campings te doen en te beleven is. De doelstelling van het sympathieke initiatief is simpel: anonieme steden wat gemoedelijkheid brengen. Directeur Roderik Schaepman betreurt dat veel steden het dorpse ‘ons kent ons gevoel’ missen. Bewoners groeten elkaar nauwelijks op straat, er wordt weinig met elkaar ondernomen en veel buren kennen elkaar niet. Dat buurtgevoel is volgens Schaepman nergens sterker aanwezig dan op de camping. “Samen kamperen, elkaar ’s ochtends groeten, even iets lenen voor de barbecue, dat soort openheid verbindt mensen heel snel.” De Buurtcamping wil dan ook de jaarlijkse laag lijm zijn die buurtbewoners nog lang daarna met elkaar verbindt. “En dan juist mensen die elkaar normaliter niet zo snel leren kennen, vanwege een andere achtergrond of overtuiging.” De diversiteit wordt bewaakt door een beperkt aantal plekken beschikbaar te stellen, verdeeld over betalende bezoekers, vrijwilligers en mensen met een kleine portemonnee. Volgens de organisatie bestaat de doelgroep zo ieder jaar uit de gewenste diverse mix van gezinnen, yuppen en senioren, met alle achtergronden die de stad rijk is. De Buurtcamping wordt inmiddels omarmd door gemeenten als effectief middel om de sociale cohesie te verbeteren. Daarnaast is het initiatief een heel leuk alternatief voor mensen die anders niet van een vakantietrip kunnen genieten. Maar liefst 1,5 miljoen Nederlandse huishoudens hebben onvoldoende geld om jaarlijks één week op vakantie te gaan. Meer dan 400.000 kinderen groeien op in een huishouden met een laag inkomen, en kunnen hierdoor minder vaak meedoen aan activiteiten dan leeftijdsgenoten[1]. Roderik Schaepman: “Het geeft een goed gevoel om te zien hoe De Buurtcamping een plek is voor talentontwikkeling, voor meer contact in een wijk, voor een vakantie die financieel haalbaar is. Ongelofelijk hoe een droom verandert in een landelijk evenement waar honderden mensen bij betrokken zijn.”

[1] Het Centraal Bureau voor de Statistiek (mei 2016), https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/19/meer-dan-400-duizend-kinderen-met-risico-op-armoede

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *