Intelectual Property (IP)
De afgelopen maand heb ik voor NHTV een Europese en een USA-tour langs de beste pretparken van deze continenten gemaakt. Wat me opviel is dat de business van deze parken erg goed gaat. Ik zag volle parken met veel nieuwe investeringen in attracties, shops en restaurants. Het hospitality-niveau is nog steeds aan het verbeteren en wordt flink geïnvesteerd in nieuwe verblijfsaccomodaties. Opvallend hierbij is dat de beleving en thematisering van een steeds hoger niveau wordt. Dat heeft ook gevolgen voor u als recreatieondernemer in Nederland. ‘De lat’ gaat letterlijk omhoog. Bezoekers raken gewend aan onderdompeling in specifieke sferen. Bovendien maken de parken veelal gebruik van transmediale storytelling en nieuwe innovatieve technieken. Ze vertellen een verhaal zowel live, als in souvenirs, boeken, films, Virtual Reality en Augmented Reality. Hierbij maken ze veel gebruik van Intelectual Properety (IP’s). Dit zijn de rechten van reeds bestaande verhalen of films. Universal Studio’s heeft het grootste goud in handen met Harry Potter. Rondom deze verhalen zijn nu maar liefst twee themagebieden in twee pretparken ontwikkeld. Het zorgt ervoor dat fans niet 1 ticket maar twee tickets (voor twee parken) kopen. De beide gebieden ‘Hogwarths”and “Diagon Alley’ zijn verbonden door een belevenisvolle trein (die ook een rol in de boeken films speelt). In beide gebieden zorgen attractie maar met name winkels voor het echte Potter-gevoel. Fans kopen de beroemde toverstaf a 45 dollar en voor 49,95 dollar krijgen ze een interactieve staf waarmee (alleen in het park) kunnen toveren. Ze brengen dan speciale belevingen (zoals een etalage) tot leven. Niet alleen een succes qua beleving maar ook commercieel! Disney zet nu stevig in op Star Wars (met nieuw themagebied, shows en hotel) en op Avatar. Deze wereld (Pandora) uit de kaskraker komt tot leven samen met de release van deel twee van de filmreeks. In Europa zien we naast het gebruik van bekende IP’s ook veel eigen ‘verhalen’. Kijk naar Phantasialand dat gebruik maakt van hun eigen ‘wereld’ Klugheim. Een middeleeuwse fictieve en mysterieuze wereld die model stond voor het nieuwste themadeel. Ook de Efteling gebruikt in haar nieuwste attractie een eigen verhaal rondom tovernar Pardoes. Zijn wereld komt tot leven in de nieuwste attractie Symbolica. In dierentuin Paira Daiza is een nieuw buffetrestaurant geopend dat je Slavische sferen brengt. Jammer genoeg zie ik van dit soort storytelling nog maar weinig terug in onze nationale leisuresector. Waarom kunt u niet een gethematiseerde verblijfsaccommodatie ontwikkelen of zien we nog erg veel dezelfde indoor speeltuinen? Gelukkig doen de escaperooms en de pretparken in Nederland al wel mee aan deze trend. Mijn tip ga daar eens kijken vlieg eens naar Orlando.
Inspiratie?:
www.universalorlando.com
www.wdwmagic.com
www.phantasialand.de
www.pairidaiza.eu
www.efteling.com