Even helemaal weg…

Ik was de afgelopen weken even helemaal weg. Ik heb een zeer inspirerende roadtrip door the USA gemaakt. Ik bezocht 7 staten waarvan 6 nieuwe, reedt ruim 3.750 kilometer en probeerde vakantie met toch weer inspiratie te combineren. Natuurlijk is de Amerikaanse markt anders dan onze Europese of zelfs Nederlandse markt. Toch vielen mij een aantal zaken op:

  • Wat kent onze industrie inmiddels veel verschillende vormen. Hospitality is in Amerika overal! Wij Nederlanders hebben het ook in onze genen, maar we mogen echt wel net zo trots zijn als de Amerikanen. Opvallendste waarneming: nieuwe vormen die ik zag zoals ‘inhoudelijke tours’, zo voer ik in Chicago over de rivier en kregen we uitleg over de architectuur. Maar ook de inzet van storytelling op allerlei niveaus. Elke bezienswaardigheid heeft een goed visitor center, net als iedere staat bij binnenkomst en zelfs iedere stad of dorp. Meest innovatief waren The Mall of America met eigen indoor pretpark, veel leisure en mooie retail- en horeca concepten. Mijn tip kijk een naar Area-15 in Las Vegas. Een mix van family- en art-entertainment, met o.a. de attractie de Omega markt (een parodie op een supermarkt en een enorme fantasiewereld erachter)
  • De consument wil echt wel geld uit geven als hij daarvoor een goede beleving terug krijgt. Prijzen zijn in de USA natuurlijk on-nederlands, Je betaalt rust 50-100 dollar/euro voor een beleving van 2 uur. Maar toch ik zag overal veel toeristen die geld uitgaven aan vakantie en vrije-tijd
  • Upselling: commercialiteit is de Amerikaan natuurlijk niet vreemd, natuurlijk geef je al veel geld uit maar in de guest-journey is overal plek voor upselling. Voor ons Nederlanders misschien soms te veel. Uitdaging is dus de balans te vinden.
  • Conceptmatig denken. Alle leisure en retail is een ster in conceptmatig denken. Dat zorgt voor veel belevingen die mooi goed en af voelen, maar soms ook tot een overkill van heel herkenbare ketens…maar er is ook een tegenbeweging die gaan voor uniek, eigen identiteit maar die wel tot in detail uitvoeren .De balans wordt dus steeds moeilijker te vinden.

Kortom ik heb genoten van mijn vakantie en ik gun iedereen in de branche ook even een mooie ‘even helemaal weg’. Hopelijk lukt dat jullie in het najaar of winter, ondanks de huidige personeelstekorten. Onderzoek wijst uit dat een lange periode van meer dan 2 weken net zo effectief is als 3 korte vakanties. Laadt de accu weer op en blijf rondkijken, dat moet nu eindelijk als vrijetijd je werk is dan is vrijetijd soms ook je werk…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *