Er is veel veranderd in 25 jaar tijd
Wanneer je een mijlpaal bereikt zoals Adri Mijnheer met zijn 25 jarig jubileum als makelaar/taxateur, waarvoor hij zijn makelaar stafje van de NVM kreeg uitgereikt, ga je automatisch terug blikken wat er veranderd is in de loop der jaren. Als wij, op ons vakgebied, kijken dan is dit enorm. 25 jaar geleden was er nog geen digitaal tijdperk met internet er was zelfs nog geen mobiele telefoon. Voor ons hield dit in: zeer persoonlijk klantcontact. Daarnaast was de markt van vraag en aanbod erg ondoorzichtig voor de consument. Als wij dit projecteren op het vakgebied van campinghouder dan kunnen wij dezelfde conclusies trekken. Op een zondag in de winterperiode gingen de recreanten de campingterreinen bezoeken die ze mogelijk wilden reserveren voor de zomer. Het was lastig om tarieven te vergelijken en de consument had al helemaal geen zicht op wat er geboekt was. Kortom, de klant was bereid eerder te boeken voor een eerlijke prijs. Voor een vaste jaarstandplaatshouders was je hypermodern als je vaste telefonie kon aanbieden en de telefooncel op de camping leverde goud geld op.
Op het financieel vlak is er ook veel veranderd in ons vak, de taxatierapporten worden dikker en dikker en de voorschriften waaraan deze moeten voldoen verliezen wel eens uit het oog waar het werkelijk om gaat, een goede inschatting van de markt. Dat is in onze beleving niet alleen statistiek maar ook marktgevoel. Of je nog mag taxeren en voldoet aan alle regelgeving bepaalt niet meer de plaatselijke bank maar een hoofdkantoor ergens ver weg, welke ook gevoed wordt door externe regelgeving. Ook hier is weer een parallel te trekken met u als recreatieondernemer. Waar is de tijd gebleven dat de bankdirecteur uw aanvraag beoordeelde en zeker ook meewoog uit welk hout u gesneden was en uit welk nest u kwam.
Ook hebben wij te maken met een vervangingsmarkt, de fax is ingeruild voor de email en het schrijfblok voor een tablet om verder nog maar niet te spreken van de werkplekken op kantoor wat flexplekken zijn geworden. Bij u is de vervangingsmarkt nog vele malen groter de consument, uw gast vraagt luxe comfort en beleving en accommodaties van 25 jaar terug kunnen verwezen worden naar de prullenbak. Toch heeft ons 25 jaar ook veel gebracht, veranderingen, inzicht en beter management heeft ons betere ondernemers gemaakt. Een ding blijft echter onveranderd ons klantcontact, de betrokkenheid en de service. Geen trends volgen maar deze voortzetten.