Dynamiek in tuinbranche
De omzet van de tuinbranche bedroeg in 2015 ruim 3,6 miljard euro. Dit is een lichte stijging (+ 2%) vergeleken met 2014. Achter dit vrij stabiele totaalcijfer ligt een heel divers beeld van de omzetten naar productgroep, afzetkanaal en individuele winkels. “De winkelier moet kiezen. In deze dynamische afzetmarkt is stilstand risicovol”, zegt Brenda Horstra, adjunct-directeur van Tuinbranche Nederland.
In 2015 pluste de omzet van groot onderhoud fors. Consumenten gaven er in totaal ruim 1,2 miljard euro voor uit, 12% meer dan in 2014. Sierbestrating (+12%), tuinafscheiding (+13%) en vooral tuinhuisjes (+31%) bleken in trek. De aantrekkende woningmarkt had daarmee met meer nieuwbouw en woningverkopen een positief effect. In deze categorie bleken tuinbeelden (-6%) en vijvers (-10%) beduidend minder in de belangstelling te staan. Bij de ‘continu-aankopen’ lieten de subcategorieën ‘levend’ en ‘niet-levend’ beide een lichte daling zien, resulterend in een totaalomzet van 2,4 miljard euro (-3% t.o.v. 2014). Ook achter dit cijfer is sprake van een gevarieerd beeld, blijkt uit continu markt onderzoek door GFK onder 10.000 mensen in opdracht van Tuinbranche Nederland.
Bij de continu-aankopen gaven consumenten voor eenjarige en meerjarige planten respectievelijk 133 miljoen euro (+1%) en 244 miljoen euro (-1%) uit. Bestedingen aan bloemen en planten binnenshuis daalden naar bijna 549 miljoen euro (-4%). De uitgaven voor huisdieren lieten eenzelfde afname zien op ruim 585 miljoen euro. De bestedingen aan klein onderhoud liepen flink terug (-9% op 83 miljoen euro), net als die aan potten, vazen en schalen (-10% op 102 miljoen euro) en die aan tuingereedschap (-17% op 44 miljoen euro). Vrij stabiel bleven uitgaven voor tuinmeubelen (+1% op 318 miljoen euro), kerstartikelen (+2% op 145 miljoen euro) en kaarsen (+3% op 131 miljoen euro).De marktaandelen van de retailsegmenten bleven vrij stabiel bij de continu-aankopen. Tuincentra blijven met 32% van de markt het grootst (totale omzet 780 miljoen euro), op afstand gevolgd door bloemenwinkels (10%, 234 miljoen euro), postorder/internetzaken, dierenwinkels, supermarkten en bouwmarkten (ieder met rond 200 miljoen euro op circa 8% van het totaal). Horstra: “Vrijwel alle segmenten leverden behoorlijk omzet in. Binnen de segmenten zie je flinke verschillen. De consument zoekt beleving, en kennis en advies bij de specialist. Dat zien we in de winkels terug. Wil je overleven, dan moet je inspiratie bieden, workshops geven en meedoen met themacampagnes om de consument de zaak binnen te krijgen. Als branchevereniging ondersteunen we hierbij, met campagnes gericht op vogels, vlinders en bijen in de tuin en op de klimaatbestendige tuin. De levende tuin is één van de speerpunten van ons brancheplan, waarmee we ook werken aan vergroening en meer duurzame tuincentra.”
klik hier voor informatie.
Beeld: tuinbranche.nl, levende tuin.