Doet u aan ‘Over the Top’ ?
Met wisselende snelheid wint deze manier van dienstverlening aan terrein. Voor diegene die niet weten wat ‘Over the Top’(OTT) diensten zijn zal ik dit eerst even kort uitleggen. In principe is het een manier om content, zoals bijvoorbeeld audio, video of telefonie over het internet aan te bieden naar gebruikers. Een van de bekendste ‘Over the Top’ videoaanbieders is Netflix. Een belangrijk verschil tussen een OTT videodienst en een dienst als IP TV is, dat IP TV verdeeld wordt door een provider (ISP) binnen zijn eigen netwerk. Er is dan sprake van een ‘managed service’, alle facetten van de dienst liggen bij één aanbieder (van verbinding tot dienst zelf en van aanleg tot dienst na verkoop) De provider is zelf verantwoordelijk voor de gedistribueerde content en de bijbehorende afdracht van rechten. De provider levert dus niet buiten zijn eigen footprint. Een OTT aanbieder levert daarentegen zijn diensten dus overal waar internet beschikbaar is. Dit kan zowel over mobiele internetverbindingen zoals 2G, 3G en 4G zijn, maar ook over glasvezel, kabel en telefoonlijnen. Wel kan er per land andere content aangeboden worden. (Ook weer in verband met auteursrechten).
De groei van internetdiensten gaat steeds verder door. Dit komt mede door de eenvoud en laagdrempeligheid van het opstarten van een OTT bedrijf. In principe heb je technisch niet meer nodig dan een internetverbinding om aan de slag te kunnen. Vaak worden dergelijke diensten geleverd vanuit een data center met redundant uitgevoerde glasvezelverbindingen. Dat moet ook wel als je de beschikbaarheid van de dienst wil waarborgen. Een andere reden van explosieve groei is het toenemend aantal smartphones en de bijhorende apps. Zo heb je altijd je OTT diensten bij je. Het enige wat je nodig hebt is een goede internetverbinding. Toen Netflix in Nederland startte en een explosieve groei doormaakte, was dat voor ons als internetprovider direct zichtbaar. Het was een mooie test om te kijken hoe ons netwerk omging met dergelijke diensten in dergelijke omvang. In de laatste landelijk test van NL kabel staan we op een mooie 3e plaats in de landelijke lijst van 8 aanbieders. Caiway leidt de index met 4.11 Mbps gemiddeld. Ziggo staat op de tweede plek met 4.08 Mbps. Wij komen op 3.93 Mbps. Opvallend is dat XS4all, KPN, Online en Tele2 met zowel DSL als glasvezel lager scoren dan de kabelaars.
Wij anticiperen als provider continue op de groei van internetverkeer. Je kunt het vergelijken met de wet van Moore, deze stelt dat zaken door technologische vooruitgang elke 2 jaar verdubbelen. Als we naar de groei van ons internetverkeer kijken dan zien we dat ook daar deze vergelijking nu redelijk op gaat. Tot een twee jaar geleden duurde de verdubbeling iets langer, als je de huidige trendlijn doortrekt zal de volgende verdubbeling geen twee jaar duren, dit moment komt eerder.
Regeren is vooruitzien, daarom investeren we fors in netwerkverbetering en upgrades om in deze stroom aan bandbreedte te kunnen voorzien en in goede betrouwbare kwaliteit richting onze klanten te leiden. Zo is ons internet een prima medium voor vele toepassingen, of het recreatie, zorg of industrie is. We zijn voorbereid om op de groei van bestaande internetdiensten maar ook op de introductie van nieuwe toepassingen. We laten ons niet verrassen. Onze klanten verschillen niet van uw gasten. Het zijn dezelfde mensen met de wensen en gewoonten.
Ik ben eigenlijk enorm benieuwd hoe u hierover nadenkt. Hoe kijkt u hier tegenaan? Hoe kijkt u vooruit, welke stappen neemt u?