Delftse studenten doen gooi naar wereldtitel zonneboten
Aanstaande zaterdag gaat in Amsterdam de Dutch Solar Challenge, het tweejaarlijkse wereldkampioenschap voor zonneboten, van start. Het TU Delft Solar Boat Team, dat de edities van 2006 en 2008 heeft gewonnen, is vastberaden de wereldbeker weer mee naar huis te nemen. Hiervoor hebben de studenten in tien maanden tijd een nieuwe zonneboot ontworpen, gebouwd en getest. Om de concurrentie te slim af te kunnen zijn, moesten ze met een creatief ontwerp komen. Zo heeft de boot nu draagvleugels waarmee deze veel weg heeft van een fiets. Met een topsnelheid van boven de 50 kilometer per uur willen de studenten demonstreren wat er mogelijk is met duurzame energie. Het meest bijzondere kenmerk van de boot is de manier waarop deze kan “vliegen”. Twee draagvleugels, één voor en één achter, tillen de romp van de boot uit het water waardoor deze als het ware op twee stokjes balanceert. Dit vermindert de weerstand significant waardoor snelheden van boven de 50 kilometer per uur kunnen worden behaald met een energieverbruik dat ongeveer gelijk staat aan dat van twee waterkokers. Wat hier ook aan bijdraagt, is het lage gewicht van de boot: slechts 100 kilogram met alles erop en eraan.
Fietsstabiliteit
Om te voorkomen dat de boot omslaat, hebben de studenten gekeken naar het stabiliteitsprincipe van een fiets. Casper Vertregt, hoofdverantwoordelijke voor de draagvleugels: “Net als een fiets heeft onze boot ook twee steunpunten en maakt daardoor constant een valbeweging. Op de fiets corrigeer je automatisch daarvoor door in de valrichting te sturen en zo het steunpunt onder het zwaartepunt te brengen. Dit is precies wat onze piloot ook doet.” Deze draagvleugels leveren naast een hoge snelheid ook een spectaculair beeld op. De met zonnepanelen bedekte, zes meter lange boot scheert als het ware over het water heen. “Piloot” Thore Roepman maakt er graag het beste van: “Overal waar we gaan testen richten alle ogen zich op de boot en komen de mobieltjes tevoorschijn. Dan geef ik graag een extra showtje, want dit zien die mensen natuurlijk niet elke dag.” De boot, die op 25 mei door Diederik Samsom gedoopt is, heeft sindsdien al bijna 100 uur in het water doorgebracht om te testen. Volgens team manager Tijmen Bregt is deze voorbereiding niet overdreven. Bregt: “Waar wij ons voordeel kunnen doen met een zeer innovatieve boot, doen onze concurrenten dat met hun jarenlange race ervaring. Wij hebben een volledig nieuw team en zullen dus keihard moeten oefenen om dat te evenaren.”
Dutch Solar Challenge
De Dutch Solar Challenge begint aanstaande zaterdag en duurt acht dagen. In deze tijd zullen de deelnemende teams verschillende beproevingen krijgen in Amsterdam, Lemmer, Drachten, Grou en Leeuwarden. De winnaar is het team dat bij deze beproevingen de minste punten weet te behalen en de snelste tijd neerzet bij de etappes tussen de steden. Het TU Delft Solar Boat Team heeft de wereldbeker twee keer in de wacht gesleept. In de vorige editie won het team de innovatieprijs vanwege hun radicaal vernieuwende ontwerp. Dit jaar staat niet alleen de Dutch Solar Challenge, maar ook de Monaco Solar Challenge op het programma. Deze wedstrijd vindt plaats in Monte Carlo van 14 tot 16 juli.