De internationale gast komt!
Afgelopen jaren steeg de stroom van inkomende toeristen van 10 miljoen in 2010 naar bijna 14 miljoen in 2014. Kortom een grote groei waar kansen liggen. Ik hoor u nu denken dat alleen Amsterdam hiervan profiteert maar niets is minder waar. Natuurlijk zijn de hoofdstad en bekende toeristenmagneten als de Keukenhof en Zaanse Schans populair. Maar hoe anders het ook kan zijn bewijst Giethoorn. Door de enorme inspanning van één hotelier is het Venetië van het noorden nu populair bij Chinezen. Zij komen er voor de mooi authentieke sfeer maar ook voor de rustigere beleving van Nederland. Echter de belangrijkste reden van het succes van Giethoorn ligt niet alleen aan de plaats zelf maar ook aan de publicatie van de Chinese ‘Floortje Dessing’. Sinds zij de Chinezen over het dorp vertelde is het dorp onderdeel geworden van de Bucket list van vooral jonge hippe Chinezen.
Mogelijk moet u en uw mede toeristische ondernemers eens gaan nadenken over de mogelijkheden die u aan Chinezen, Russen, Brazilianen en Indiërs kan bieden? Waarom deze landen? Omdat dit de grootste groeimarkten zijn. Maar natuurlijk moeten we onze ooster- en zuiderburen ook niet vergeten. Zij brengen steeds vaker korte vakantie bij ons door. Bij het maken van uw plannen kunt ook kijken naar de gegevens die het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen heeft. Naast veel marketingdata hebben zij ook een toekomstvisie voor 2025 opgesteld. Hierbij is de verwachting dat we naar 16 miljoen inkomende toeristen gaan groeien. De vraag voor u is: Hoe kan uw bedrijf daar een graantje van meepikken? Ik adviseer u met uw lokale of regionale partners een focus te kiezen en daar producten/diensten op te gaan richten. En mocht u er zelf niet uitkomen neem dan contact op met NHTV voor, een opdracht voor Leisure Design Lab, een stage of afstudeerder. Ook kunt u overwegen een professioneel consultancy bureau in te huren.
Meer info op: www.nbtc.nl.