D reizen start eigen huismerk
Reisbemiddelaar D-Reizen start een eigen touroperator. Daarmee hoopt het bedrijf uiteindelijk meer dan 70% van de geboekte vakanties te organiseren.
De nieuwe touroperator gaat D-Holidays heten en moet D-Reizen naar eigen zeggen ‘meer regie geven’ en de ‘prijs-kwaliteitsverhouding’ verbeteren. Volgens het bedrijf gaat de consument van het nieuwe beleid profiteren.
D-Reizen, dat dankzij Prijsvrij een gedeeltelijke doorstart maakte na een faillissement dit jaar, werkte eerder vrijwel uitsluitend met externe touroperators, zoals TUI, Neckermann en Oad. Onder de nieuwe strategie gaat het reisbedrijf echter de directe concurrentie aan met zijn voormalige verkooppartners. Andersom leverden deze touroperators overigens al langer direct aan consumenten.
Dat het bedrijf een eigen merk introduceert, lijkt een logische keuze. De reisbemiddelaar ging eerder dit jaar failliet wegens een te grote schuldenlast. Dat faillissement was een direct gevolg van de uitbraak van corona, waardoor veel reizen noodgedwongen moesten worden afbesteld.
In mei werd een groot deel van de failliete boedel overgenomen door Prijsvrij, dat zelf weer onderdeel is van het Duitse miljardenconcern Rewe. Prijsvrij heeft al langer een eigen touroperator, $unmix, en boekt hiermee zo’n 70% van zijn omzet. Het is de bedoeling dat D-Reizen straks een vergelijkbaar deel van zijn omzet met zijn eigen vakantiereizen gaat boeken. Gezamenlijk verwachten de twee touroperators volgend jaar een omzet van zo’n €350 mln te kunnen behalen. Daarmee wordt het bedrijf naar eigen zeggen meteen een van de grootste touroperators van Nederland.
Bron: FD