Contentmarketing?
Een trendy naam die tegenwoordig vaak aan marketing wordt verbonden is Contentmarketing. Maar wat betekent dat nu eigenlijk? De basis ligt in het vertellen van uw verhaal en het geven tot veel informatie (en dus content) over bedrijf. Eigenlijk verkoopt u uw bedrijf niet meer door harde werving maar door zachte informatie. Op deze manier maakt u uw bedrijf persoonlijker en meer authentiek. In de marketing draait het steeds meer om het persoonlijke gevoel dat mensen bij uw bedrijf krijgen. Zeker in dit digitale tijdperk. Maar hoe kunt u nu iets met deze nieuwe techniek doen? U kunt op uw site meer doen met actuele informatie over uw bedrijf, de regio, of het thema dat centraal staat op uw bedrijf. Maar ook de historie van het bedrijf kan ‘uw verhaal zijn’. Ook de personen achter het bedrijf kunnen meer op de voorgrond komen. Zo krijgt uw bedrijf letterlijk een gezicht. Belangrijk is in deze tijd vooral multimediaal en doelgroep gericht te denken. Dus niet alleen in tekst maar ook (bewegend) beeld en of geluid. Welk medium past het beste bij uw doelgroep? Een goed voorbeeld zijn de filmpjes met de presentator Benten over de Efteling. Ze geven een beeld van ‘achter de schermen’ en de toon is vooral gericht op de hippere jongeren. Maar er zijn ook bedrijven die een glossy magazine laten maken en dit aan de gast meegeven. Bovendien kunt u ook uw gasten betrekken bij het vertellen van uw verhaal. Zo werkt de site www.boerzoektjou.nl met beoordelingen en labels die gasten zelf aan het plattelandstoeristische bedrijf mogen koppelen. Verzamel bijvoorbeeld eens al foto’s van gasten bij uw bedrijf op een fotostream, en deel deze stream op uw site. Retweet leuke tweets van gasten over uw bedrijf. Kortom, verhalen en content zijn er genoeg. U moet ze alleen goed ontsluiten naar uw doelgroepen.
PS: Kijk maar eens op het Youtubekanaal van de Efteling: http://www.youtube.com/user/efteling