Spreiden van de piek: Voorkom Venetië

De afgelopen weken was er veel rumoer over de maatregel die de stad Venetië nam om ‘overtoerisme’ tegen te gaan. Als ik nog even uw herinnering mot opfrissen hier ging het om: Venetië trekt jaarlijks 30 miljoen bezoekers, voornamelijk dagjesmensen. Door toegangsgeld te vragen hoopt de gemeente het aantal toeristen op de drukste dagen terug te dringen. Om de stad […]

Lees meer

Denk aan de camper!

Kort geleden vroegen we studenten van de opleiding management toerisme wederom een camperlocatie voor de stad Breda te ontwikkelen. Voor veel studenten de eerste kennismaking met deze vorm van kamperen. Telkens verbaas ik me weer over de potentie van deze doelgroep. Het aantal campers verdubbelde zich in de laatste 10 jaar en blijft groeien. Ook in de coronatijd kwamen er […]

Lees meer

Pasen en pretparken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden

Met Pasen begint traditioneel het seizoen van de attractieparken, hoewel steeds meer attracties ook in de winter geopend blijven. Veel parken introduceren de komende tijd nieuwe attracties, entertainment of andere verbeteringen, wat consumenten een reden geeft om het park (opnieuw) te bezoeken. Er zijn enkele opvallende trends. Zo maken nieuwe attracties vaker deel uit van een compleet themagebied waarin een […]

Lees meer

Artificial Intelligence of AI

De term AI is al niet meer weg te denken in onze huidige maatschappij. Is het een buzzwoord of mogelijk nog ‘iets te ver van uw bed?’. Op Breda University nemen we de ontwikkeling enorm serieus. Inmiddels hebben we een opleiding die de bouwers van AI in de toekomst opleidt. Zij gaan de tools ontwikkelen die u kan gebruiken. Daarnaast […]

Lees meer

VrijetijdsTrends 2024

Vrije tijd wordt in 2024 steeds bepalender in de lifestyle van mensen en aanbieders creëren steeds meer concepten en producten. Het leisure-aanbod gaat komend jaar nog uitgebreider terugkomen. Het maakt een echte ‘comeback’. Er is wel aandacht voor de portemonnee van de gast. Door de inflatie en bestaanszekerheid is betaalbare leisure een must. De grenzen tussen de fysieke en digitale […]

Lees meer

Wintersferen

De winter komt er weer aan. Voor sommige recreatie-ondernemers een rustige tijd en mogelijk ruimte voor een vakantie. Maar ook steeds meer bedrijven spelen met activiteiten in op de herfst en winter. Halloween is inmiddels een bekend periode om in de herfst te vieren. Maar ook in de winter zien we steeds meer extra activiteiten om de gast te verleiden […]

Lees meer

Duurzaamheid en attractieparken

Om de studenten van Breda Univeristy te blijven boeien en binden, updaten we regelmatig ons onderwijs. Soms met grote stappen zoals nu in onze speciale track Attractions & Theme Parks Management, waar het heel tweede jaar flink veranderd is. Soms nog rigoureuzer zoals we nu bij de Academie voor Toerisme kijken naar alle tracks. Maar soms ook met kleine nuances. […]

Lees meer

Next level!

In mijn kenniswereld ben ik telkens weer op zoek naar nieuwe inspirerende voorbeelden. Zo blijf ik op de hoogte van het aanbod in de markt en zie ik vaak concepten die bruikbaar of vertaalbaar zijn naar andere bedrijven. Deze kennis en ervaring deel ik dan weer graag met studenten of bedrijven (via congressen, vakmedia of mijn consultancy activiteiten). Ook kijk […]

Lees meer

Groei

Ik schrijf deze column aan het einde van een collegejaar van Breda University. Het moment waarop studenten hun ‘meesterproef’ (ofwel examen) doen als laatste stap van hun studie. Ieder jaar zie ik weer prachtige onderzoeken en adviesplannen voorbij komen. Het geeft een mooi inkijkje in de branche, diverse organisaties en de capaciteiten van een student na vier jaar HBO-onderwijs. Wat […]

Lees meer

Het onbenutte potentieel van de reis naar recreatieparken: het uitbreiden van de customer- of guest journey

De customer journey of liever gezegd, guest journey, het is maar net met welke bril je naar je gasten kijkt, is een cruciaal aspect voor leisure-organisaties zoals musea, thema- en vakantie-parken en dierentuinen. Echter, de reis naar het park zelf wordt vaak over het hoofd gezien als een belangrijk onderdeel van deze journey. Dit onbenutte potentieel biedt een unieke kans […]

Lees meer
1 2 3