VrijetijdsTrends 2025

In 2025 zal de vrije tijd van consumenten steeds meer gericht zijn op ‘log-out-tijd’. Met name de actuele ontwikkelingen in de maatschappij en het nieuws en de diverse crisissen stimuleren mensen om deze zorgen even te vergeten en echt te ontsnappen. Het gedrag is te vergelijken met een uitdrukking ‘een struisvogel steekt wel eens even de kop in het zand’. […]

Lees meer

Creatief omgaan met de BTW-verhoging

De BTW-verhoging voor accommodaties lijkt onafwendbaar. Het huidige kabinet wil de verhoging hoe dan ook doorzetten. Lobby vanuit alle branche-organisaties blijkt geen oplossing. Het  kabinet staat niet eens open voor de gevolgen voor de economie en de consument. Het kabinet geeft de consument nu het gevoel meer geld in de portemonee te hebben. Echter als zij even willen ontsnappen aan […]

Lees meer

Even helemaal weg…

Ik was de afgelopen weken even helemaal weg. Ik heb een zeer inspirerende roadtrip door the USA gemaakt. Ik bezocht 7 staten waarvan 6 nieuwe, reedt ruim 3.750 kilometer en probeerde vakantie met toch weer inspiratie te combineren. Natuurlijk is de Amerikaanse markt anders dan onze Europese of zelfs Nederlandse markt. Toch vielen mij een aantal zaken op: Kortom ik […]

Lees meer

Hospitality maakt het verschil

Op dit moment werken we bij Breda University aan een nieuw curriculum (lesprogramma). In dit programma is ook ruim de aandacht voor Tourism Hospitality. In dit nieuwe onderdeel hebben we aandacht voor de verschillende onderdelen van de Hospitality branche waaronder Attracties, Accommodaties en natuurlijk F&B.  Dit laatste onderdeel is vrij nieuw voor onze opleiding maar wordt voor het werkveld steeds […]

Lees meer

Spreiden van de piek: Voorkom Venetië

De afgelopen weken was er veel rumoer over de maatregel die de stad Venetië nam om ‘overtoerisme’ tegen te gaan. Als ik nog even uw herinnering mot opfrissen hier ging het om: Venetië trekt jaarlijks 30 miljoen bezoekers, voornamelijk dagjesmensen. Door toegangsgeld te vragen hoopt de gemeente het aantal toeristen op de drukste dagen terug te dringen. Om de stad […]

Lees meer

Denk aan de camper!

Kort geleden vroegen we studenten van de opleiding management toerisme wederom een camperlocatie voor de stad Breda te ontwikkelen. Voor veel studenten de eerste kennismaking met deze vorm van kamperen. Telkens verbaas ik me weer over de potentie van deze doelgroep. Het aantal campers verdubbelde zich in de laatste 10 jaar en blijft groeien. Ook in de coronatijd kwamen er […]

Lees meer

Pasen en pretparken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden

Met Pasen begint traditioneel het seizoen van de attractieparken, hoewel steeds meer attracties ook in de winter geopend blijven. Veel parken introduceren de komende tijd nieuwe attracties, entertainment of andere verbeteringen, wat consumenten een reden geeft om het park (opnieuw) te bezoeken. Er zijn enkele opvallende trends. Zo maken nieuwe attracties vaker deel uit van een compleet themagebied waarin een […]

Lees meer

Artificial Intelligence of AI

De term AI is al niet meer weg te denken in onze huidige maatschappij. Is het een buzzwoord of mogelijk nog ‘iets te ver van uw bed?’. Op Breda University nemen we de ontwikkeling enorm serieus. Inmiddels hebben we een opleiding die de bouwers van AI in de toekomst opleidt. Zij gaan de tools ontwikkelen die u kan gebruiken. Daarnaast […]

Lees meer

VrijetijdsTrends 2024

Vrije tijd wordt in 2024 steeds bepalender in de lifestyle van mensen en aanbieders creëren steeds meer concepten en producten. Het leisure-aanbod gaat komend jaar nog uitgebreider terugkomen. Het maakt een echte ‘comeback’. Er is wel aandacht voor de portemonnee van de gast. Door de inflatie en bestaanszekerheid is betaalbare leisure een must. De grenzen tussen de fysieke en digitale […]

Lees meer

Wintersferen

De winter komt er weer aan. Voor sommige recreatie-ondernemers een rustige tijd en mogelijk ruimte voor een vakantie. Maar ook steeds meer bedrijven spelen met activiteiten in op de herfst en winter. Halloween is inmiddels een bekend periode om in de herfst te vieren. Maar ook in de winter zien we steeds meer extra activiteiten om de gast te verleiden […]

Lees meer
1 2 3 4