Veranderingen door de jaren.

Dit jaar ben ik alweer 35 jaar makelaar en taxateur, waarvan 25 jaar specifiek in de Leisure branche. Dit zijn van die momenten waarop je terugblikt en dat wilde ik in deze column graag doen. Wat is er in deze jaren zoal veranderd? Daarbij gaat het in ons vak uiteraard om ingrediënten die de waarde van het bedrijf beïnvloeden. Veel […]

Lees meer

De meivakantie en goed getraind animatiepersoneel

De populariteit van de meivakantie in Nederland als periode om op vakantie te gaan, neemt steeds verder toe. Steeds meer scholen houden de deuren al een week langer gesloten dan wordt voorgeschreven. De meivakantie – ook wel bekend als de tulpenvakantie – is een vakantieperiode, waarop campings en vakantieparken in Nederland goed kunnen inspelen en die erg interessant is. Volgens […]

Lees meer

Kleur bekennen

Ik ga het met u hebben over de Leefstijlvinder. Misschien heeft u hier nog nooit van gehoord? Misschien werkt u er al lang mee en bent u heel enthousiast (of juist niet)? Misschien gelooft u er helemaal niet in, dat denken in ‘hokjes’ als het gaat om doelgroepen. Ik kan me al uw reacties voorstellen, maar ik hoop u toch […]

Lees meer

Gastvrijheid en gastbeleving

Met zoveel aanbod van campings en vakantieparken in Nederland heeft de gast tegenwoordig het voor het uitzoeken. Dit zorgt weer voor kopzorgen bij campingeigenaren en managers, want:  Hoe zorg je ervoor dat je als camping relevant blijft voor jouw doelgroep? Dat je als vakantiepark goede referenties en word-to-mouth krijgt? Marketing lijkt dan het logische antwoord op deze vragen. Maar Reed […]

Lees meer

Verleng de gastbeleving

In onze industrie draait alles om de beleving. Een ‘containerbegrip’ voor alle diensten en services die u als ondernemer levert. Vaak vragen professionals wel door. Zij willen weten hoe bouw ik die beleving dan? Wat kan ik allemaal doen om die zogenaamde experience te creëren? Er zijn veel facetten die een rol spelen. Het concept (is dat tot alle ‘haarvaten’ […]

Lees meer

Investeren voor het nieuwe seizoen. Vergeet uw toeristische plaats niet!

Iedere ondernemer is, als het goed is, continu bezig om het rendement op zijn onderneming te vergroten. Investeringen die daarvoor gedaan moeten worden zijn grofweg in twee categorieën onder te verdelen. Het reguliere onderhoud wat nodig is om de voorzieningen op peil te houden én de zogenaamde vervangingsinvesteringen die jaarlijks terug komen. Het is raadzaam voor deze investeringen een meerjarenonderhoudsplanning […]

Lees meer

Leisureland Nederland

Nu de live events voor onze industrie weer volop bezig zijn, besef ik me hoe breed onze sector is. In het afgelopen jaar sprak ik of was ik aanwezig bij: bijeenkomsten van Hiswa-RECRON voor groepsaccomodaties, vitale vakantieparken en ‘De camping van het jaar verkiezing’ en ‘het leukste uitje verkiezing’, beide van de ANWB. Internationaal was ik bij het eerste internationale […]

Lees meer

De exploitatie van parkbeheer

De afgelopen jaren zijn diverse parken in Nederland herontwikkeld van campingbedrijf naar modern bungalowpark of chaletpark. De strategie daarbij is dat er nieuwe parken zijn gerealiseerd op bestaande locaties. Het verdienmodel daarbij is veelal als volgt; de ontwikkelaar/eigenaar heeft een plan gevormd waarbij via het zogenaamde uitpondmodel een nieuw park wordt opgezet. De wegen en centrumvoorzieningen en veelal de bedrijfswoning […]

Lees meer

MAG DE GEMEENTE MET HAGEL SCHIETEN ?

Belastingplichtig voor de toeristenbelasting is degene die aan natuurlijke personen die niet in de gemeentelijke basisadministratie staan ingeschreven gelegenheid geeft tot het tegen een vergoeding verblijven en overnachten, dat staat normaal in de diverse verordeningen.  De praktijk leert dat desalniettemin lang niet altijd duidelijk is: wie dan de belastingplichtige is. Is dat het uitzendbureau dat de Poolse arbeidsmigranten naar Nederland […]

Lees meer
1 3 4 5 6 7 35