Actualiteiten

In de afgelopen twee jaar treft u in elke uitgave van de RekreaVakkrant een column van mijn hand aan. Uit de reacties vanuit het land merk ik dat ze veel gelezen worden. Vaak gaan de columns over fiscale onderwerpen: over besparingen die gereduceerd kunnen worden in de sfeer van de WOZ (discussie over woningen/niet-woningen), over de Toeristenbelasting, de Forensenbelasting of […]

Lees meer

De markt is grofweg in drieën te delen

Alom horen wij verhalen over de sterk aantrekkende huizenmarkt die in de grote steden tot over het kookpunt is gestegen. Hoe zit dit nu in de markt van het exploitatie gebonden vastgoed? Zijn wij hier ook uit de crisis herrezen? Uiteraard merken wij een opgaande lijn in de verkoop van de Leisure bedrijven in zijn algemeenheid. Als wij dit op […]

Lees meer

Overtourism

De media hebben de afgelopen maanden veel negatief bericht over het onderwerp Overtourism. Ze doelen hier vaak op Amsterdam waar de grote stroom toeristen dusdanig groot wordt dat het draagvlak bij de bewoners hiervoor steeds kleiner wordt. Amsterdam is niet uniek, veel beroemde attracties en steden zitten met hetzelfde probleem. Denk aan Venetië dat bijna geen lokale inwoners meer heeft. […]

Lees meer

Gamemarkt door omzetgrens 1 miljard

Op de afgelopen Euro Attraction Show in Amsterdam was het al goed waarneembaar. Het video gamen is hot in en de digitale toepassingen in 3D en 4D animaties vinden hun weg vanuit de attractie industrie. Pretparken en recreatiebedrijven doen hun best om alle ontwikkelingen bij te houden. Virtual Reality entertainment systemen zoals: VR simulatoren, VR games, VR walls, VR dark […]

Lees meer

Recreatiewebsite: noodzaak EN risico!

Iedere recreatieondernemer is gebaat bij een goede website. Een goede website informeert, enthousiasmeert, adviseert en (in sommige gevallen) administreert. We weten allemaal dat het belangrijk is dat een website goed gevonden wordt en dat de zogenaamde ‘customor journey’ perfect vormgegeven moet worden. De klant moet als het ware intuïtief op reis gaan door de hele website. Meer en meer recreatieondernemers […]

Lees meer

Wij verkopen geen emotie! Of toch?

Bij de verkoop  van een recreatiebedrijf komt het nodige kijken. Afgezien van het feit dat de kandidaat koper vanuit een verkoop brochure een beeld moet kunnen krijgen van hetgeen wordt aangeboden is er een hoeveelheid informatie die niet direct inzichtelijk wordt. Dat kan ook niet, een bedrijf wat door de jaren is ontstaan en waarbij een hoeveelheid grond en gebouwen […]

Lees meer

Kompas op het noorden

De noordelijke provincies Groningen en Friesland doen het goed bij de toerist. De slogan ‘Er gaat niets boven Groningen’ gaat er in als koek zo blijkt uit de CBS-cijfers. En waarom blijft: ‘Magisch Drenthe’ achter? Versterken van de verblijfsrecreatie is topprioriteit hier zo blijk uit recent onderzoek Ondernemerschap & Vitaliteit in Drenthe. Dus tijd om hiermee aan de slag te […]

Lees meer

Zelf meefinancieren

In een veranderende markt waarin banken nog steeds kritisch zijn met betrekking tot het financieren van een recreatiebedrijf, bereikt ons met regelmaat de vraag of de oud eigenaar bereid is geld in de zaak te laten zitten.  De waarde van een recreatiebedrijf wordt mede bepaald door de resultaten welke in financiële zin worden behaald. Hier schuilt dan ook het grootste […]

Lees meer

Concurrerende overheid. Heb ik het maar te accepteren?

In de dagelijkse praktijk word ik met een zekere regelmaat benaderd door campingexploitanten die last hebben van de overheid. De toch al onder druk staande resultaten worden nog eens extra negatief beïnvloed doordat de overheid mensen met Campers tegen uiterst marginale tarieven laat verblijven op afgescheiden terreinen. Steevast is dan de vraag: Mag dat zomaar? Is hier iets aan te […]

Lees meer

TOP Zomer gaat voor extra investeringen zorgen

TOP Zomer gaat voor extra investeringen zorgen Door het enorme stabiele zomerweer is het genieten geblazen voor de campings en vakantieparken. Nederlanders kiezen massaal voor eigen land.  De bezetting is nog nooit zo hoog geweest. In mei jl. noteerden wij al 27,8% meer gasten dan in dezelfde periode vorig jaar. De CBS-cijfers voor juni en juli moeten nog komen. Maar […]

Lees meer
1 14 15 16 17 18 35