Big data: Meten is weten
Dankzij de digitalisering is het nu nog gemakkelijker om in kaart te brengen hoe vakantiegangers tot hun reserveringen komen. Reflex Booking, online boeking- en reserveringssysteem voor accommodatieverhuurders, analyseerde de verzamelde data van 175.000 boekingen. Deze boekingen, gerealiseerd door meer dan 200 Reflex gebruikende verhuurorganisaties, laten een aantal trends zien.
Big data
Dankzij alle data die wordt verzameld als gasten hun vakantie of dagje uit boeken, krijgen we een steeds completer beeld van hoe zij tot hun reservering zijn gekomen. Deze gegevens tezamen worden Big Data genoemd. De data kunnen variëren van de tijdstippen waarop boekingen worden gemaakt en het type apparaat dat gebruikt wordt tot de tijd die men op de website door brengt. Van een enkele bezoeker zegt dit niet veel, maar wanneer (anonieme) data van grote groepen worden verzameld, laten data interessante patronen en trends zien. Deze zogenaamde Big Data leveren accommodatieverhuurders interessante inzichten op die zij kunnen gebruiken om marketingactiviteiten te plannen, hun online presentatie te verbeteren en de uiteindelijke boeking te realiseren.
Website doorslaggevend bij reservering
Gasten gaan in toenemende mate soepeler om met hun vakantie. Uit de geanalyseerde data blijkt dat boekingen voor een accommodatie heel kort van te voren worden gedaan. Een kwart van de gasten boekt twee weken voor vertrek. Ruim 15% van de reizigers reserveert binnen een week van hun aankomstdatum. 6% boekt zelfs binnen twee dagen voor vertrek. Ook het grootste deel van de boekingen voor het afgelopen paasweekend werden slechts 7 dagen voor vertrek gemaakt. Voor vakantiegangers is inzicht in actuele beschikbaarheid van de accommodatie op moment van boeking doorslaggevend. Meer dan ooit is de toegankelijkheid van de website van de accommodatieverhuurder van belang bij het tot stand komen van de reservering.
Boeken vanaf de bank
In de data die Reflex Online heeft verzameld en geanalyseerd is duidelijk waarneembaar dat de meeste boekingen ’s avonds tussen 19.00 en 23.00 worden gemaakt. Maar liefst 33,7 procent van alle boekingen werd ’s avonds gemaakt, steeds vaker op een mobiel apparaat. Aanstaande vakantiegangers oriënteren zich, na een drukke werkdag het liefst vanaf de bank, op hun ideale vakantiebestemming. Dat wetende, is het voor iedere accommodatieverhuurder natuurlijk interessant om ervan verzekerd te zijn dat gasten zo gemakkelijk mogelijk de reservering kunnen doen via de website. Het merendeel van de gasten wil graag alles op de website kunnen vinden. Vooraf bellen of mailen over zaken als handdoekenpakket of kinderbed of zelfs beschikbaarheid is niet meer van deze tijd.
Juli en augustus ook hoogseizoen online
De zomermaanden juli en augustus zijn niet alleen hoogseizoen op het park, ook op de website zijn dan de meeste bezoekers. De maanden januari, juli en augustus zijn de drie maanden van het jaar waarin de meeste vakanties worden vastgelegd. Juist op de momenten dat de accommodatieverhuurder al heel druk is met de gasten die al op het park zijn, is het plezierig dat de gasten die de website bezoeken om te boeken dit zonder tussenkomst van een medewerker kunnen doen. Op deze manier hebben verhuurders de handen vrij om gasten persoonlijk en met een glimlach te ontvangen.