Recreatiewebsite: noodzaak EN risico!

Hans de Willigen fiscalist en apartner REIN Advocaten en Adviseurs te Assen. deWilligen@rein.nl

Iedere recreatieondernemer is gebaat bij een goede website. Een goede website informeert, enthousiasmeert, adviseert en (in sommige gevallen) administreert. We weten allemaal dat het belangrijk is dat een website goed gevonden wordt en dat de zogenaamde ‘customor journey’ perfect vormgegeven moet worden. De klant moet als het ware intuïtief op reis gaan door de hele website. Meer en meer recreatieondernemers beseffen het nut van een geoptimaliseerde website en steken daar veel tijd, energie en geld in. Helaas horen er inmiddels ook een boel spelregels bij websites die nog wel eens ernstig roet in het eten kunnen gooien.
Ik noem een paar valkuilen (en tips)!

Het gebruik van mooie fotografie is natuurlijk een pré bij een goede website. Maar al te vaak worden door de websitebouwer of de ondernemer zelf foto’s gebruikt die van het internet zijn geplukt. Soms zijn dat nietszeggende plaatjes, bijvoorbeeld van de lokale kerk of een vergezicht over weilanden. Toch zullen ook deze foto’s meestal auteursrechtelijk beschermd zijn. Zodra de fotograaf door heeft dat zijn/haar foto gebruikt is, kunnen er problemen ontstaan. Er mag al gauw een bedrag van ruim € 825,- gevraagd worden per foto, te vermeerderen met (aanzienlijke) juridische kosten. En hoewel de ondernemer in heel veel gevallen nooit de bedoeling heeft gehad een inbreuk op een auteursrecht te maken, kan hij vaak niet onder dergelijke kosten uit.
Tip: gebruik eigen foto’s of zorg ervoor dat je toestemming van de fotograaf krijgt.
Op basis van Europese richtlijnen dienen websites aan allerlei regels te voldoen. Die variëren van de inrichting van je website tot de nieuwe privacy spelregels. Zo moet bij een website altijd duidelijk zijn van wie de website is en zal de ondernemer dus bijvoorbeeld Kamer van Koophandel-nummer en btw-nummer moeten vermelden. Zodra er een online dienst of product wordt afgenomen is dit des te belangrijker. Voldoe je niet aan dergelijke spelregels, dan kan het zomaar zo zijn dat de klant extreme rechten krijgt. Te denken valt bijvoorbeeld aan de situatie waarin een klant een product koopt via een website en het recht verkrijgt om deze tot 12 maanden na aankoop gebruikt weer te retourneren omdat de ondernemer niet voldoet aan de minimale vereisten voor een website.
Tip: spreek met je websitebouwer af dat die ervoor zorgdraagt dat de website aan alle vereisten voldoet en leg deze afspraken ook schriftelijk vast. Ook de inmiddels alom bekende privacy-spelregels kunnen roet in het eten gooien. Als je persoonsgegevens verwerkt of opslaat, dan moet je de persoon in kwestie uitgebreid informeren wat je allemaal gaat doen met die persoonsgegevens. Dit moet je al doen als er enkel een chatmogelijkheid of een “stel hier je vraag” mogelijkheid is opgenomen op de website. De zogenaamde privacy disclaimer is dan een vereiste. Is je website voorzien van complete boekingssystemen, dan gaan deze eisen uiteraard nog veel verder.
Tip: zorg er in ieder geval voor dat je gebruikers goed (vooraf) informeert wat er met persoonsgegevens die worden verzameld via de website gebeurt en ook hier geldt, spreek met je websitebouwer af aan welke privacyregels er voldaan moet worden. Een goed ingerichte website voorkomt problemen. Een mooi vormgegeven website die goed vindbaar is levert klanten op. Des te meer reden om veel aandacht aan je website te besteden.
Wat overigens geldt voor websites geldt natuurlijk voor alle uitingen via sociale media of op andere digitale plekken.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *