Zeeland in de lift
Een paar dagen gelden kreeg ik een factsheet te zien. Deze was opgesteld door VVV Zeeland en gaf een beeld van de ontwikkelingen in de Zeeuwse recreatie markt weer. Het meest opvallende was toch wel de stijging met meer dan 20% qua aantal bezoekers en overnachtingen. Zo praten we over bijna 500.000 meer bezoekers in de periode 2014 ten opzichte van 2012. Als je kijkt naar herkomst is er een groot deel terug te herleiden naar de Duitse gasten, maar de allergrootste stijging is te zien in de Belgische aantallen. Het aantal Belgen is met meer dan 45% toegenomen. Mooi om te zien dat de Belgen eens komen kijken waar de mossels en de oesters nu eigenlijk vandaan komen. Ze doen echter meer dan kijken, een deel van deze Belgen koopt zelfs een of meerdere woningen in Zeeland. De Belgische kust is volledig volgebouwd en als je een beetje in een mooie omgeving iets wil kopen zijn de prijzen daar enorm hoog. Zeker in gebieden als Blankenberge, Nieuwpoort en Knokke. Men koopt vaak een dergelijke woning op een vakantiepark zoals deze de laatste jaren in aanzienlijke aantallen zijn bijgebouwd . Vaak kiest men voor een constructie waarbij deze woning commercieel geëxploiteerd door een professionele organisatie met een prima marketing apparaat. Zo is de tweede woning en goed renderende belegging en worden bezettingsgraden van bijna 90% gehaald. De woningen die buiten de vakantieparken gekocht worden zijn meestal voor eigen gebruik in de weekends en vakanties. Ook het aantal overnachtingen is met een slordige miljoen gestegen. Deze toename in bezoekers is natuurlijk voor een groot deel terechtgekomen in de duizenden recent bijgebouwde vakantiewoningen binnen de nieuwe vakantieparken in Zeeland. Met deze enorme toename aan bezoekers die verblijven is kans op herhalingsbezoeken groot. Ook is niet vanzelfsprekend dat iemand elke keer dezelfde locatie kiest. Men verkent ook graag de Zeeuwse omgeving. Aan de ene kant heb je de vakantieparken die het gehele jaar open zijn, aan de andere kant heb je de campings die met name in de zomer geopend zijn. Dankzij de enorme diversiteit in aanbod, type accommodaties, faciliteiten, bezienswaardigheden en ligging is er sprake van een gezond aanbod. Wel krijg je als ondernemer te maken met ‘verwende’ gasten. Thuis zijn we gewend geraakt aan basale zaken zoals: afwasmachine, smart TV, snelle betrouwbare WiFi en een goede douche. Dit kun je eigenlijk al niet meer missen op vakantie. Is het luxe? Zwart wit gezien niet. Maar langzaam maar zeker wordt het voorzieningen niveau wel behoorlijk opgetrokken. Hoe gaat zich dit allemaal verder ontwikkelingen en met name, in welk tempo? Als ik rond me kijk gaat het hard. Ook ik wordt wel eens overvallen door een klant die, bijvoorbeeld aan elke gast een 200Mb verbinding wil aanbieden. Ik ben dan uiteraard benieuwd naar het ‘waarom’. Wat bezielt iemand om een dergelijke mega verbinding aan te willen bieden in elke accommodatie? De meeste kiezen nu voor 20Mb of 40 Mb. Die 200Mb heb je nog lang niet nodig. Het antwoord: Ja, omdat het nu al kan! Tsja, dat antwoord zet mij dan ook weer aan het denken.