Het avontuur dat Recreavak heet
Na onze eerste deelname vorig jaar aan de Recreavak op Neeltje Jans konden we ook dit jaar de beurs niet aan ons voorbij laten gaan. Even los van wat we allemaal meegemaakt hebben het afgelopen jaar qua klantvragen en projecten, is dit een van de belangrijke contactmomenten met de branche. Een van de meest bijzondere, die herhaaldelijk terugkomt, is het thema glasvezel. Glasvezel zelf is niet bijzonder, maar om een of andere reden gaat men ervan uit dat glasvezel niet of amper beschikbaar is voor de ondernemer, vaak gaat men hierover met Jan en alleman over in gesprek, wordt menige vergadering en bijeenkomst eraan gewijd en keert het onderwerp vaak terug in verhitte discussies. Nu hadden we in onze beursstand een applicatie meegenomen waar we konden zien hoe dichtbij glasvezel ligt ten opzichte van een bedrijf. De meesten waren sprakeloos over wat ze zagen. Vaak lag het voor de deur of om de hoek en kan men binnen een aantal weken eenvoudig worden aangesloten worden op het glasvezelnetwerk. Vaak kan men het niet herinneren dat er gegraven is op de plaats waar het ligt. Ja, dat kan kloppen want veel glasvezelringen zijn al begin jaren 80 aangelegd. Het enige wat men , als ondernemer, hoeft te doen is, de vraag stellen, op de juiste plaats, wat de mogelijkheden zijn. Dat werkt stukken beter dan er zelf maar allerlei antwoorden bij bedenken of de vraag stellen op een plek waar het antwoord niet ligt. Een ander onderwerp dat nog heel hot is, is natuurlijk ‘WiFi’. Dit onderwerp heeft nu werkelijk alle ondernemers bereikt en men is vaak dolende door het bos. Enerzijds omdat ze in het buitengebied zitten, anderzijds omdat ze de dekking en het functioneren van hun WiFi netwerk gewoon niet goed krijgen. Mijn advies is, laat uzelf op diverse plaatsen goed informeren, denk na over wat u vandaag nodig hebt en waar u naar toe wilt met uw bedrijf. Hoever wilt u gaan met het tevreden stellen van uw gasten, vraag wat collega-ondernemers voor oplossingen hebben en kies uiteindelijk de oplossing waar u uzelf goed bij voelt en dus past bij uw bedrijf. Het begint allemaal met het stellen van de vraag op de juiste plaats.