Pure waanzin!

column Zeeland, Bjorn

Bjorn Amys bjornamys@signala.be

Nu heb ik in de afgelopen jaren behoorlijk wat gezien en meegemaakt bij klanten. Maar wat ik onlangs tegenkwam bij een klant… dat was ook voor mij weer een nieuwe dimensie van wenkbrauw-fronsen.
Via een collega kwam ik in gesprek met de eigenaar van een minicamping. Het echtpaar ter plaatse had, na jaren een boerenbedrijf gerund te hebben, een terrein ingericht voor het voeren van een minicamping. In de aanloop ernaartoe was er de nodige tegenwerking geweest vanuit de gemeente, maar goed, de aanhouder wint: ze kregen hun vergunning voor 25 plekken in totaal. Ambitieus ging men aan de slag en het werd professioneel ingestoken: ruime plekken met eigen sanitair en uiteraard snelle WiFi. Dat laatste bleek echter nog niet zo gemakkelijk bij de bekende providers. Moeilijk, lastig… maar ze kwamen uiteindelijk dan toch met een oplossing voor deze wat verder afgelegen minicamping in buitengebied.
Deze ‘oplossing op maat’ was uiteraard ook meteen de enige oplossing. Want wat was het probleem: KPN kon geen bandbreedte leveren en het kabelbedrijf had er geen coax kabel liggen. Wel had het lokale kabelbedrijf nog glasvezel ‘ergens in de buurt’. Je voelt het al aankomen: die enige optie was het aanleggen van een eigen glasvezel internet verbinding. Technisch gezien inderdaad een oplossing, maar in de praktijk kwamen de kosten hiervoor in de buurt van, zeg al gauw, een nieuwe Volkswagen. En dan heb ik het nog niet over het maandbedrag wat deze mensen de komende jaren nog moeten betalen. Pure waanzin!
Vanuit mijn ervaring met mini campinghouders weet ik dat zij het echt moeten hebben van de 60 dagen waarin de camping bezet is. Alle investeringen moet je in die twee maanden dus kunnen terugverdienen. Dan kun je en wil je toch niet begrijpen dat dit met droge ogen is verkocht aan de klant! Want weet je wat zo erg is: er was gewoon een uitstekend alternatief geweest. Zo’n oplossing ligt niet bij de provider op de plank, maar een straalverbinding had even snel internet kunnen leveren. Met ook nog eens meer bandbreedte. Dit betekende in hun geval een fractie van de eenmalige en de maandelijkse kosten.
Vroeger grapten we wel eens over de sales uitspraak “We sell what we have, not what you need”, maar zo grappig is het niet als je het in de praktijk tegenkomt. Als ik de kosten van aanleg en het maandbedrag naast een alternatief zet en dit ervan af trek, dan blijft er in dit geval een besparing over van bijna 20.000 euro over een periode van 3 jaar. Het is fijn voor ze dat ze nu ook zelf sneller internetten, maar ze hadden van dat geld ook een hoop andere dingen kunnen doen. Weet je, dan durf je bijna niet meer te zeggen dat het enorm had geloond om een onafhankelijke vakspecialist in te schakelen. Het is natuurlijk wel zo, maar het is op dat moment geen leuke boodschap…

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *