Oude waarden gelden niet meer
Leken we het jaar 2015 eindelijk positief gematigd te kunnen eindigen, blijkt de onrust toch weer op ‘de loer’ te liggen. Oude waarden blijken echt niet meer te gelden. Het ‘concern’ Vroom en Dreesman is failliet. En in de slipstream vallen nog meer winkelketens om. Maar welke oude waarden gelden niet meer? Als je naar de case van V&D kijkt gaat het niet alleen om het gedrag van de consument dat is veranderd ook de manier van bedrijfvoeren moet en zal in de toekomst moeten veranderen. Het ondoorzichtige woud van financiering, het verschil in belangen van investeerders en gerommel met vastgoed is de V&D uiteindelijk fataal geworden. Maar meer dan ook moeten we eigenlijk zaken simpel houden. We moeten in mijn ogen meer in tijdelijke concepten dan in tijdloze concepten en waarden gaan denken. Dus geen warenhuis wat we al jaren kennen en dus is het goed. Nee, een pop-up warenhuis waar je afhankelijk van het seizoen, producten kan krijgen. Een plek waar het live shoppen een beleving is. Aan de ene kant omdat je producten echt kan proberen en aan de andere kant omdat men het winkelen tot een beleving maakt. Amerikaanse retailers hebben dat al lang begrepen. Zo zijn er grote try en buy shops, gethematiseerde winkels die je onderdompelen in juiste sfeer. Enorme shoppingmalls waar je echte alle merken kan vinden.
Wat moet ik nu als recreatieondernemer hiermee vraagt u zich af? Denk eens na waar u iets mee kan? Kunt u retailers helpen met het verkopen van hun producten. Waarom werkt u niet samen met een beddenmerk zodat uw gasten eens leuk kunnen proefslapen. Of waarom zou een kampeermiddel niet getest kunnen worden op een camping? Kortom, de retailers moeten aan de slag met nieuwe waarden, misschien kunnen wij als belevingsspecialisten hen helpen? Kortom, het nieuwe jaar biedt veel kansen als je maar ‘out of the box’ wilt denken en kansen wil pakken! En vergeet niet samenwerkingen zijn tijdelijk want niets is meer een vaste oude waarde.