Hoe koop je een speeltoestel?
Let op, let op! Op beurzen rondlopen kan héél gevaarlijk zijn!
Er staan prachtige speeltoestellen meestal voor een mooie beursaanbieding. Het bijbehorende verhaal van de goede verkoper klinkt ook prima. Mooie kans toch, wat let je? In de speeltuin wordt vervolgens gezocht naar een plek waar het toestel nog past en klaar is Kees. Het punt is dat het een ad hoc beslissing is. Dat kán natuurlijk de juiste beslissing zijn als het product toevallig past in het goed doordachte bedrijfsplan en men toch al van plan was om het aan te schaffen. Meestal is dat niet het geval en geeft de prijs of bijvoorbeeld de garantie op het lage onderhoud van dat kunststof speeltoestel de doorslag. En zo bouw je in de loop der jaren een prachtig assortiment van speeltoestellen op die eigenlijk helemaal niet bij elkaar passen of die juist allemaal hetzelfde zijn omdat je altijd met dezelfde leverancier werkt. Hierbij is er niet nagedacht of het nieuwe speeltoestel past bij het bedrijfsplan en de positionering in de markt. Ditzelfde verhaal geldt voor de aanschaf van straatmeubilair, de inrichting van de horeca en het zwembad. En als er dan elk jaar een willekeurig toestel bij wordt geplaatst ontstaat er in de speeltuin een rommeltje, zonder structuur en logica. Meestal zie je dan een grasveld met veel toestellen dicht op elkaar, zonder speelaanleidingen of natuur. Daar wordt het niet mooier en zeker niet leuker van. Kinderen gaan dan veelal róndom de toestellen spelen en gebruiken de plek als ontmoetingspunt. Beter is het om te beginnen bij het begin, bij het bedrijfsplan. Stel jezelf vragen zoals: Wie zijn de gasten? Wat willen die? Wat is je kracht? Wat wil je zelf? Wat vinden jullie mooi? Hoe zit het met de omgeving? Wat is de klantbelofte? Wil je nog iets met een thema doen? Dit soort vragen moeten eerst beantwoord zijn voordat je een speeltoestel kan bestellen. Op een rustige natuurcamping past tenslotte geen felgekleurd kunststof speeltoestel. Toch wordt dat nogal eens vergeten. Ik begin vaak met het maken van een DNA-boek, nadat ik uitgebreid heb gesproken met de eigenaar. Dit boek geeft een handleiding bij elke aanschaf. Hierin worden de belangrijkste waarden en de klantbelofte beschreven in beelden met korte teksten. Ook het type gasten dat er zou moeten komen wordt beschreven in beelden. Door veel met foto’s te werken van materialen en kleuren die bij de locatie passen wordt de sfeer duidelijk. Dit document wordt vanaf dat moment gebruikt bij elke volgende aanschaf of aanpassing. En dan maakt het niet uit of je moet beslissen over een nieuw speeltoestel of nieuwe stoelen voor het terras. De volgende keer dat je op een beurs loopt gaat het dan een stuk sneller, want je weet precies wat je zoekt!