Hoe gaat u om met de fietser?

column-trends-Goof
Goof Lukken Oprichter www.vrijetijdskennis.nl en HBO-docent bij Academie voor Toerisme en special track Attractions & Temee Park Management bij NHTV internationaal hoger onderwijs, Breda.

Onlangs deed een studente van mij onderzoek naar fietsers Op jaarbasis wordt ontzettend veel besteed gedurende een recreatieve fietstocht. In 2015 werd ruim 514 miljoen euro besteed tijdens een tocht en 264 miljoen euro werd besteed aan binnenlandse fietsvakanties in 2014. Fietsers besteedde in 2015 165 miljoen euro uit aan consumpties tijdens een recreatieve fietstocht. Dit wil zeggen dat ongeveer 66% van de bestedingen dus betrekking hebben gehad op consumpties en dit komt neer op een gemiddelde van €1,27 per fietser. Natuurlijk spendeert een Nederlander veel meer gedurende een fietsvakantie. De bestedingen tijdens een fietsvakantie waren gemiddeld €33,80 per persoon per dag, in 2015.
Kortom, de fietser is een interessante doelgroep! De vraag is alleen op welk deel van deze doelgroep bent u gefocust? Is het de regionale of lokale passant? Of heeft u met uw bedrijf de potentie om de sportieve fietser te bereiken. Het mooiste is natuurlijk de vakantieganger die meerdere dagen uw bedrijf als uitvalsbasis gebruikt. In alle gevallen moet u deze fietsers willen ontzorgen. Dat kan door over goede routes vanaf uw bedrijf te hebben. Of door fietsverhuur te verzorgen. Heeft u ook al aan oplaadplaatsen gedacht? De elektrische fiets is in opkomst. Doordat de fietsen die de gast bezit steeds duurder worden, komt er ook vraag naar veilige stallingsmogelijkheden (centraal of bij de accommodatie). Daarnaast kunt u denken aan partnerships met de lokale fietsenmaker of andere dag- en verblijfsaccomodaties in de regio. U zou ook kunnen denken aan het organiseren van een fietsevenement. Of misschien kan u aanhaken bij de grote landelijke, of juist kleine regionale evenementen. Juist nu in het voorjaar en de zomer is de aandacht weer volop op fietsen gericht. De meimaand fietsmaand campagne loopt, er zijn diverse grote wielerronden en door het Nederlandse succes in de wielersport, stappen steeds meer mensen op de (wielren)fiets. Het belangrijkste is dat u de potentie van deze doelgroep ziet. Wij zijn en blijven immers één van de landen met het hoogste bezit van een fiets.
Voor inspiratie of meer informatie kijk hier.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *