De zwakste schakel
Wanneer wij een bedrijf analyseren om zo tot een waarde oordeel te komen is een belangrijk onderdeel het analyseren van de cijfers. Wij hebben het dan over de winst en verliesrekening. Om een getrouw beeld te krijgen leggen wij daarbij drie jaren op een rij, om hieruit een gemiddelde te kunnen bepalen. Wij spiegelen die cijfers vervolgens ook aan collega bedrijven die wij kennen, waardoor wij inzicht in een marktgemiddelde krijgen. Zoals wij dat dan noemen normaliseren wij de cijfers naar een gewogen gemiddelde in de branche door de kosten en baten kritisch te bekijken.
Wat kan beter is dan vaak de vraag. Wij zijn hierbij dus op zoek naar de ‘zwakste schakels’ in het bedrijf. Wat levert geld op, wat kost geld en waar wordt teveel geld aan uitgegeven. Op zich een helder verhaal en niets nieuws zou je zeggen. Maar eigenlijk zou u dat als ondernemer al lang gedaan moeten hebben en daar sturend op bezig zijn. Hierbij willen wij zeker niet iedereen over 1 kam scheren, maar onze ervaring is dat hierover veel te weinig wordt nagedacht. Weet u waar u geld naar toegaat als het gaat om personeelskosten, huisvestingskosten of marketing? En staat dit in verhouding met de omzet in uw bedrijf of is het een kind met een waterhoofd? Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Zijn uw werknemers productief genoeg en multi inzetbaar? Dat wil zeggen: zijn ze bereid ook andere dingen te doen dan die bij hun taakomschrijving hoort, zodat u rustige momenten ook in kunt vullen.
Staat loon en prestatie met elkaar in verhouding of loopt er een dissonant tussen die wellicht de rest meezuigt? Dat is dan een ‘zwakke schakel’ waarop u moet schakelen.
Hoe zit het met uw huisvestingskosten? Koopt u scherp genoeg in? Blijft u vergelijken in de markt ook al bent u trouw aan uw leverancier? Investeert u in gebouwen die rendement opleveren? Als uw horeca een metamorfose ondergaat brengt u dat dan extra omzet en is de routing goed of is de huurder waarvoor u investeert het wel waard ? Investeer planmatig en gedoceerd! Dit geeft rust in uw bedrijf en in uw jaarrekening.
Achterstallig onderhoud is het gevolg van zaagtand investeren, jaren niets en dan in 1 keer een heleboel. Als u het gevoel heeft dat een investering niet loont dan is dit een zwakke schakel, dus niet doen. Dit zelfde geldt voor marketing. Degene die een product wil verkopen zal zeggen dat uw imago stoffig is en nodig herzien moet worden. Dit zou best het geval kunnen zijn maar investeer dan bijvoorbeeld niet in de huisstijl maar denk aan zaken wat ook werkelijk rendement opleveren. Om maar een voorbeeld te noemen een mobile website. Zo kunnen wij, maar nog veel beter u tal van voorbeelden noemen. Ga daar mee aan het werk en denk er niet alleen over na. U weet als geen ander dat als je gras maait (van het oude afstand doet) dat het weer gaat groeien. Het lijken moeilijke opgaven maar u zult zien dat u van het resultaat energie krijgt. Ondernemen is anticiperen en niet alleen op de winkel passen. Misschien was het voor u niet nodig u wakker te schudden echter branche breed kan het geen kwaad. Tot slot wensen wij u vooral een heel goed seizoen!